wskaźnik % PM10 100%=400µg/m3 |
wartości do 50% - powietrze dostateczne |
50-74% - powietrze złe |
75-100% powietrze bardzo złe |
wskaźnik % PM2.5 100%=200µg/m3 |
wartości do 50% - powietrze dostateczne |
50-74% - powietrze złe |
75-100% powietrze bardzo złe |
W dniu 03.06.2014 uczniowie rozszerzenia biologicznego z IIA, IIB, IIC i IIG wraz z opiekunkami Martą Zbierańską i Sylwią Szczepańską – Ciesielską udali się na warsztaty do Sobieszewa. Uczniowie podzieleni byli na dwie grupy i realizowali dwa różne tematy.
Pierwsza grupa z Panią Martą Zbierańską – realizowała temat „Sherlock Holmes
na tropach tajemnic przyrody”. Zajęcia przeprowadzała Agnieszka Sadowska.
Zakres tematyczny zajęć to : co to jest bioindykator? ,co rośliny mówią nam o swoim
środowisku? , klasy czystości wody, skala porostowa, ślady pozostawiane przez
zwierzęta: tropy, ślady żerowania, odchody, pióra. Zwierzęca sztuka użytkowa -
wytwory zwierzęcych łapek i dziobków. „Archiwum X” - torfy i osady
biogeniczne jako źródło wiedzy o historii przyrodniczej regionu.
Formy pracy : prezentacja multimedialna, doświadczenia laboratoryjne,
obserwacje mikroskopowe, gry dydaktyczne.
Druga grupa z Panią Sylwią Szczepańską – Ciesielską – realizowała temat: „Brzeg morski i jego mieszkańcy”. Zajęcia przeprowadzała Pani kierownik stacji - Katarzyna Żółkoś.
Zakres tematyczny zajęć to: typy wybrzeża w Polsce, jakie warunki życia dla
organizmów oferuje brzeg morski i jak sobie z nimi poradzić? - charakterystyka warunków siedliskowych, adaptacje roślin. Sukcesja - zróżnicowanie stref
wydmowych. Zwierzęta siedlisk przybrzeżnych.
Formy pracy: obserwacje terenowe i zbiór prób w terenie (nad morzem, na wydmie – zgodnie z pozwoleniem oraz w lesie), oznaczanie gatunków ( wykorzystanie kluczy do oznaczania) doświadczenia laboratoryjne, obserwacje mikroskopowe, dyskusja, zabawa interaktywna.
Zajęcia charakteryzowały się dużą intensywnością, tempem pracy i dużą dawką informacji. Uczniowie musieli zaliczyć zajęcia i zaprezentować wyniki swojej pracy, omówić swoje obserwacje więc o obijaniu się nie było mowy!.
Warsztaty były dobrze przygotowane więc postaramy się by uczniowie rozszerzeń klas drugich naszej szkoły systematycznie brali w nich udział.