ZIMOWY EKOLOGICZNY TURNUS EDUKACYJNY – ZIELONA SZKOŁA SCHODNO 24-28.02.2020

     W dniach od 24 do 28 lutego grupa młodzieży z naszej szkoły, byli to uczniowie klasy 2c i 2d realizujący rozszerzenie programowe z biologii wyjechali wraz z opiekunami Panią Dorotą Burczyk i Martą Zbierańska na kilkudniowy turnus edukacyjny do miejscowości Schodno położonej na Kaszubach w obrębie Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego. Młodzież została zakwaterowana w ośrodku edukacyjnym, w którym mieszkaliśmy i odbywały się zajęcia.

     Tematyka zajęć przedstawiała się następująco:

1. WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA.
• Warunki życia w środowisku wodnym na przykładzie jeziora, rzeki, stawu, identyfikacja roślin i zwierząt wodnych, ochrona wód, typy limnologiczne jezior, zasoby wody w przyrodzie, rola wody w przyrodzie, krajobrazie i profilaktyce zdrowotnej, stan zanieczyszczenia wód w aspekcie globalnym i lokalnym

2. SOWY – NOCNI ŁOWCY.
• Biologia sów - niesamowite przystosowania do nocnego i drapieżniczego trybu życia, gatunki sów występujące na obszarze Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego.
• Na przełomie marca i kwietnia nocny spacer z nasłuchiwaniem głosów godowych sów.

3. BUSHRAFT, CZYLI ŚWIADOME BYTOWANIE W DZICZY.
• Dary polskiej natury, przykłady negatywnego i pozytywnego współistnienia człowieka z organizmami żywymi
• Bioróżnorodna przyroda-ogromnym bogactwem zasobów dla człowieka, interakcje człowieka z przyrodą kiedyś i dzisiaj
• Sposoby przetrwania współczesnego człowieka wśród dzikiej przyrody bez uszczerbku dla niej.

4. CHEMIA W PRZYRODZIE.
• Badanie biologiczne i chemiczne, pobór prób w terenie do przeprowadzania doświadczeń chemicznych.
• Analiza otaczającego nas środowiska, nauka przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, stawianie hipotez i formułowanie wniosków.
• Co to są bioindykatory? Jak za ich pomocą ocenić stan badać wody, gleby, powietrza

5. POROSTY WCIĄŻ NIEZNANE – WIDZIANE A NIEDOSTRZEGANE.
• Ciekawostki z życia porostów, wędrówki po borze chrobotkowym i rozpoznawanie gatunków występujących w okolicach Schodna, rola porostów w przyrodzie i gospodarce, porosty, jako bezwzględne biowskaźniki.

6. JUŻ LUBIĘ NIETOPERZE!
• Nietoperze – świadkowie minionych epok, bliscy krewni człowieka; jak nietoperze latają i dlaczego śpią głową w dół; rok z życia krajowych gatunków nietoperzy; poznaj nasze nietoperze, liścionosy, wampiry i latające lisy – mieszkańcy tropików; chrońmy nietoperze!

7. SZLAKIEM BOBRA EUROPEJSKIEGO.
• Poznanie znaczenia i roli bobrów w kształtowaniu środowiska; wycieczka do ostoi bobrów; przystosowania bobrów do ziemnowodnego trybu życia; rozpoznawanie śladów aktywności: zgryzy, żeremia, nory; krótka historia reintrodukcji gatunku nad Wdą.

     Zajęcia odbywały się w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych, ale także wieczornych w terenie – nocą z latarkami w celu nasłuchiwania odgłosów godowych sów. Młodzież miała wiele okazji do zdobycia nowych wiadomości i umiejętności w sprzyjających warunkach zawsze na świeżym powietrzu i przepięknej pogodzie, która nam dopisała. Zajęcia były prowadzone bardzo ciekawie i rzeczowo przez znakomitych fachowców. Dużym plusem zachwalanym przez młodzież była kuchnia – swojskie i domowe potrawy były zawsze smaczne 

Orange Colour Red Colour Blue Colour Green Colour