wskaźnik % PM10 100%=400µg/m3 |
wartości do 50% - powietrze dostateczne |
50-74% - powietrze złe |
75-100% powietrze bardzo złe |
wskaźnik % PM2.5 100%=200µg/m3 |
wartości do 50% - powietrze dostateczne |
50-74% - powietrze złe |
75-100% powietrze bardzo złe |
Dnia 10 maja w naszej szkole uczniowie klasy 1e zorganizowali spotkanie w ramach projektu pt. „Zwolnieni z teorii”. Specjalnym gościem była Sara Błąk, która w ciekawy sposób opowiedziała nam o problemach, z jakimi zmagają się osoby niepełnosprawne. Dowiedzieliśmy się również, że Sara jest autorką książki pt. „Świat Sary”. Poniżej przedstawiamy wam wywiad z autorami projektu.
- Cześć! Jesteśmy redaktorkami „Lustra szkoły”. Chciałyśmy zadać wam kilka pytań odnośnie waszego projektu, czy wyrażacie na to zgodę?
- Tak, oczywiście- Odpowiada Oliwia.
- Skąd wziął się pomysł na wasz projekt o takiej tematyce?
- Z uwagi na to, że ja jestem w zespole, to razem z grupą uznaliśmy, że to będzie najlepszy temat, jaki możemy poruszyć- mówi Oliwia.
- Kto udzielał wam pomocy w realizacji tego projektu?
- Pomoc uzyskaliśmy od Pani Iwony Walas-Stalica, naszej wychowawczyni Pani Justyny Ejsmond oraz Dyrekcji Szkoły.
- Ile osób jest zaangażowanych w projekt?
- Nasza grupa liczy pięć osób - Oliwia Kielusiak, Karolina Szynkowska, Szymon Czyż, Michalina Kosecka, Szymon Czapla.
- Jak długo zajęło wam przygotowanie tego projektu?
- Przygotowania zajęły nam sześć miesięcy.
- Od czego zaczęliście wasze przygotowania?
- Zaczęliśmy od planowania. W pierwszej kolejności przeprowadziliśmy wywiad z Sarą Błąk (jest to gość specjalny organizatorów spotkania).
- Czy w trakcie realizacji napotkaliście jakieś problemy?
- Problemów było dużo.- mówi Szymon Czapla - Były to kłopoty głównie z systemem oraz ze sprzętem. Ale teraz jest już lepiej, poradziliśmy sobie.
- Jak poradziliście sobie z tymi problemami?
- Największym mankamentem była kamerka, która nagrywała w inny sposób, jak my byśmy tego chcieli, np. nagrywała pionowo. Był problem, by to naprawić, ale udało się!- mówi Szymon
- Chcielibyście opowiedzieć, z jakimi trudnościami zmaga się osoba niepełnosprawna na co dzień?
- Na pewno jest to poruszanie się po mieście. Państwo budując coś nowego nie myśli o tym, że niepełnosprawni również chcą lub muszą tam wejść. Myślę, że to z tym jest największy problem – mówi Oliwia.
- Chciałbym coś jeszcze dodać jako przedstawiciel grupy niepełnosprawnych - dodaje Szymon – Posiadam niedosłuch oraz dysleksję… dla mnie największym problemem jest to, kiedy coś piszę na lekcji, a nauczyciel np. dyktuje, to omijam pewne słowa i piszę już kolejne, te które są dyktowane na bieżąco. Tak również dzieje się podczas sprawdzianów i nauczyciele niestety odbierają za to punkty. Jest to bardzo denerwujące.
- Jakie rady byście przekazali osobom pełnosprawnym w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi?
- Traktować ich jak normalnych ludzi! Nie bać się ich!
Opracowały: Oliwia Dąbrowska, Natalia Szczepańska, Sara Żuraw